Köpvillkor
Dessa villkor gäller fro.m. 2021.05.01.
Forellie AB har org. nr. 559445-0636:
Enligt distansavtalslagen har du 14 dagars ångerrätt fr.o.m. dagen du mottar varan.
All kontakt gällande ånger inom 14 dagar sker via e-post (kontakt@forellie.se) eller via kontaktformuläret på hemsidan. Kontakt gällande ånger på säljkanaler på sociala medier är ej en giltig ånger.
För paket som inte löses ut inom 30 dagar eller skickas tillbaka mot postförskott förbehåller vi oss rätten att fakturera kunden för vår fraktavgift om 99:- en administrativ avgift om 499:- samt returfrakt om 99:-.
Vid förfallna fakturor kan fakturan komma att överlåtas till tredje part. Dröjsmålsränta (8%), administrativa avgifter (499 kr) samt eventuella påminnelseavgifter (60 kr) kan tillkomma. Faktureringsavgift (60 kr) tillkommer.
Även i fall av retur där kunden inte lämnar tillbaka varan inom 14 dagar i godkänt skick enligt distansavtalslagen (se FAQ för returvillkor) och olovligen tar bort sin faktura på tredje parts hemsida genom förfalskad information om retur/utebliven leverans vidhåller Forellie fordran med rätt att överlåta fakturan till tredje part där ovanstående avgifter tillkommer inkl. priset för produkten.
Du kommer få ett SMS från DHL/Fedex när din vara närmar sig. Då har du möjlighet att följa din leverans via deras hemsida. Samma sak gäller Postnords leverans. Med Postnordappen slipper du vänta på en fysisk AVI i brevlådan.
Observera att alla returer måste föraviseras via epost och godkännas av oss. Returer som inte har föraviserats och preliminärt godkänts av oss kommer inte att tas emot. Inga returer som skickas utan förhandsgodkännande kommer att accepteras. För returvillkor, se Vanliga frågor – Forellie AB
För att kunna göra anspråk på din ångerrätt, måste du meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan genom e-mail, kontakt@forellie.se
För att åberopa din ångerrätt räcker det att du meddelar oss detta inom 14 dagar innan ångerrättsfristen gått ut. Du som kund är skyldig att meddela oss vilket spårningsnummer ditt returpaket har genom att antingen maila oss (kontakt@forellie.se) eller genom att fylla i vår e-mail vid köp av frakt.
Returer:
Vi uppmuntrar inte att man beställer hem ett flertal klädesplagg för att sedan välja vilka man vill behålla. Att skicka plagg fram och tillbaka blir påfrestande för både kunden och oss ekonomiskt och fruktansvärt för miljön. Om du känner dig osäker på plaggets passform, be gärna om video på plagget i fråga och ta dina mått. Vi hjälper dig gärna med storleksrekomendationer.
Öppet köp gäller inte specialtillverkade varor, t.ex. måttbeställda klänningar. Det är inte möjligt att avbryta en order som skickats från fabriken utan endast att åberopa ångerrätt enligt distansavtalslagen. För returvillkor, se nästa stycke.
Vid retur drar vi av en serviceavgift på 299:- per plagg
(Detta täcker tidsspillan; upphämtning av paket från ombudet och administrativa uppgifter samt eventuella avgifter för att skicka tillbaka plagget till Asien).
Detta då vi har haft problem med kunder som beställer hem ett gäng plagg endast för att pröva.
Jag skulle behöva ångra mitt köp, hur går jag tillväga?
Din retur (gjord inom 14 dagar från dagen efter du mottar varan) går till såhär:
Du har rätt att kontrollera varan på samma sätt som om du testade den i en fysisk butik och du har rätt att öppna förpackningen så pass mycket att du kan undersöka varans funktion men om den skickas tillbaka i väsentligt förändrat skick såsom använd, med avdragna etiketter, med röklukt, ofullständig, defekt, smutsig eller förstörd förpackning har vi rätt till värdeminskning på returen upp till 100% beroende på varans kommersiella värde.
Alla varor måste returneras i samma skick som vid mottagandet och vara helt oanvända, vilket också inkluderar en oskadad originalförpackning i de fall då varan ej skickas i packpåse. Alla eventuella banderoller och stickers ska finnas kvar. Varan måste vara i ett sådant tillstånd att försäljning på nytt är möjlig.
Vid ånger betalar du returfraktkostnaden. Varorna som du vill returnera skall vara väl förpackade, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
Specialtillverkade varor, t.ex. varor som sys upp enligt kundens mått, med kundens initialer osv. faller ej under ångerrätten enligt distansavtalslagen. Av hygieniska skäl gäller heller inte ångerrätten för hygienartiklar som t.ex. hud/hårprodukter, bikinis och sminkprodukter med bruten eller saknad försegling/plombering. På detta sätt kan vi garantera att alla våra kunder köper en orörd och fräsch produkt.
Varan som skickas i retur får inte ha några luktgener såsom rök, parfym, mögel eller matos eller annan skada som gör att den inte kan säljas vidare i nyskick. Alla varor som skickas tillbaka måste vara ordentligt packade i påse eller kartong.
För att kunna göra anspråk på din ångerrätt, måste du meddela oss detta genom e-mail, kontakt@forellie.se
För att åberopa din ångerrätt räcker det att du meddelar oss detta inom 14 dagar innan ångerrättsfristen gått ut. Vid godkänd ångerrätt har du då flera dagar på dig att skicka paketet efter våra instruktioner.
Varor som returneras utan att du meddelat oss inom 14 dagar, utan porto, utan originalförpackning eller mot postförskott kommer ej att accepteras. Vi står inte för paket som kommer bort i posten eller skickas till fel mottagare. Vid returförsändelse ska paketet skickas som spårbart så det är möjligt för dig att spåra försändelsen om den skulle gå förlorad.
Du som kund är skyldig att meddela oss vilket spårningsnummer ditt returpaket har genom att antingen maila oss (kontakt@forellie.se) eller genom att fylla i vår e-mail vid köp av frakt.
Hur snabbt hanteras returer?
Vår hanteringsprocess efter mottagandet av retur är normalt ca. 15 arbetsdagar (vi försöker hämta ut returer varannan vecka), vid hög belastning kan det ibland ta några dagar längre. Vi har ofta ett högre tryck på beställningar inför studenten och runt högtider. Observera att vi enligt lag har 30 dagar på oss att fullfölja en återbetalning vid en godkänd retur/reklamation.
När vi fått varan från dig och godkänt returen återbetalar vi dig vad du lagt ut för varan.